Årets tråkigaste sko?
En tråkig sko, en sko vars huvudsakliga syfte är att fylla sin funktion, en sko för alla. Detta är vad Nike tillsammans med Tom Sachs planerar att lansera den 10e juni.
Inom sneakervärlden är skor så mycket mer än bara skor, de fyller inte längre bara sin grundläggande funktion, att skydda fötterna och kunna gå bekvämt. Numera köper sneakerfanatiker skor utan någon som helst åtanke på att använda dem. Skorna förvaras istället på en hylla eller i en display i åratal för att endast uppskattas med blicken, de betraktas mer som ett samlarobjekt.
Detta vill Nike nu ändra på med en av sina senaste modeller de skapat tillsammans med den berömda konstnären Tom Sachs. Duon har tidigare samarbetat och bland annat skapat de heliga graalerna NikeCraft Mars Yard Shoe 1.0 och 2.0 som idag säljs på andrahandsmarknaden för minst 70 000 SEK. Den nya "tråkiga" och enkla skon, NikeCraft General Purpose Shoe släpps den 10e juni i USA för $109,99, motsvarande cirka 1080 SEK.
Nikes kampanj skulle kunna ses som paradoxal då märket varit en av de stora, om inte det största bidragen till att sneakermarknaden ser ut som den gör idag. Men varför ta allt så seriöst? Vi ser detta mer som en rolig och uppmärksamhetsväckande kampanj!